حرکت به‌سوی تحول در آموزش، پژوهش و صادرات صنایع‌دستی با محوریت دانشگاه‌ها

نشست تخصصی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی با مدیران گروه‌های صنایع‌دستی دانشگاه‌های استان تهران با محوریت تدوین برنامه پنج‌ساله آموزش، ترویج و بازاریابی صنایع‌دستی و تقویت همکاری‌های علمی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست تخصصی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با دانشگاه‌ها، صبح امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و جمعی از مدیران‌کل و اساتید دانشگاهی، در سالن نوروز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

افق پنج‌ساله آموزش و ترویج با محوریت دانشگاه‌ها

در این نشست، بهزاد احمدی فارسانی، مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی، از تدوین برنامه پنج‌ساله عملیاتی در حوزه آموزش، ترویج و بازاریابی صنایع‌دستی خبر داد و بر نقش مهم دانشگاه‌ها در تحقق این افق تأکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت انطباق این برنامه با سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: تعامل مستمر با نهادهای علمی نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای کیفیت آموزش‌ها و تقویت بدنه تخصصی این حوزه دارد.

احمدی فارسانی همچنین اجرای نظام مرجعیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در قالب نظام استاد–شاگردی را از اولویت‌های مهم این برنامه برشمرد و آن را زمینه‌ساز انتقال دانش اصیل و حرفه‌ای به نسل جدید دانست.

برنامه‌ریزی مشترک برای برگزاری هفته صنایع‌دستی، چهارمین رویداد «صدمنظر» و جشنواره دانشجویی «دستان» نیز از جمله دیگر محورهای مطرح‌شده از سوی وی در مسیر همکاری با دانشگاه‌ها بود.

ضرورت بازاندیشی در پژوهش‌های هنری با نگاه خلاق و تحلیلی

طلایه رویایی، رئیس گروه پژوهشکده هنرهای سنتی نیز با تأکید بر ضرورت تحول بنیادین در نظام پژوهش و آموزش هنر، گفت: پژوهش‌های موجود عمدتاً توصیفی‌اند و باید به سوی پژوهش‌های تحلیلی و خلاقانه حرکت کنند تا بتوانند پشتوانه علمی معتبر برای رشته‌های مختلف هنری فراهم سازند.

وی تحول در این عرصه را نیازمند بهره‌گیری از رویکردهای میان‌رشته‌ای و نگاه نو به مقوله فرهنگ و هنر دانست و افزود: محدود کردن تولید و شیوه‌های مهارتی هنرهای سنتی، مانعی جدی برای پیشرفت این حوزه است؛ باید ظرفیت‌های پنهان این هنرها با رویکردهای نوین پژوهشی آشکار شود.

رئیس گروه پژوهشکده هنرهای سنتی همچنین مستندسازی پژوهش‌ها را گامی اساسی در جهت ارتقای نظریه‌پردازی در این عرصه خواند و برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی اعلام آمادگی کرد.

اجرای «طرح نجات صنایع‌دستی» برای توسعه صادرات و استانداردسازی

فرزاد اوجانی، مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی نیز در این نشست، از اجرای طرحی ویژه با عنوان «طرح نجات صنایع‌دستی» در قالب برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه خبر داد و گفت: این طرح با هدف ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در حوزه صادرات و تقویت کسب‌وکارهای این حوزه با تأکید بر استانداردسازی محصولات در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: اقداماتی همچون ایجاد نشان‌های تجاری، توسعه خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های چندبخشی برای ارتقای کیفیت و جایگاه جهانی صنایع‌دستی در این طرح پیش‌بینی شده است.

اوجانی همچنین خواستار همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه در این مسیر شد و بر ضرورت انجام طرح‌های مطالعاتی مشترک در حوزه استانداردسازی، مواد اولیه، تجهیزات تولید و توسعه بازار تأکید کرد.

به گفته وی، اقداماتی نیز در راستای توانمندسازی دانشجویان در قالب گروه‌های تولیدی برای آموزش و ورود به بازار فروش انجام شده است تا حلقه اتصال میان دانش، تولید و بازار در حوزه صنایع‌دستی شکل بگیرد.

تقدیر دانشگاه‌ها از تعامل شکل‌گرفته با معاونت صنایع‌دستی

در بخش پایانی این نشست، جمعی از مدیران گروه صنایع‌دستی دانشگاه‌ها از جمله مهدی خانکه (دانشگاه فرشچیان)، مهدی کشاورز افشار (دانشگاه تربیت مدرس)، شهره فضل‌وزیری (دانشگاه علم و فرهنگ)، مهدی محمدی (دانشگاه سوره)، ربابه غزالی (دانشگاه الزهرا)، غلامرضا فعله‌گری (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)، آقایی (دانشگاه علامه طباطبایی) و محسن جدیدی (دانشگاه شهر قدس)، ضمن قدردانی از تعامل شکل‌گرفته با معاونت صنایع‌دستی، به بیان ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و پیشنهادهای خود برای توسعه و تحول این حوزه پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404021701106
دبیر محمد آوخ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha